Pád sťažňa je nočnou morou každého jachtára a jednou z najvážnejších havárií. Väčšina sa ho bojí vo vlnách a búrke, ale reálne príbehy ukazujú, že ku kolapsu môže dôjsť aj za pokojného počasia. A nielen na starých lodiach, ale aj na tých relatívne nových.
Všetky štyri príbehy ukazujú, že aj pri páde sťažňa sa dá zabrániť najhoršiemu. A že dobrý skipper nie je ten, komu sa nikdy nič nestane, ale práve ten, ktorý si dokáže poradiť práve v situácii, keď sa niečo prihodí. V čom sa jednotlivé príbehy líšia, čo ich spája a hlavne, čo si z nich môže odniesť každý skipper?
Žirje 2025: Keď 15 uzlov stačí
„Po dosiahnutí ostrova Žirje sme sa plavili ostro proti vetru, vietor mal okolo 15 uzlov. Pri jednom z obratov sa sťažeň zrazu zrútil na ľavobok. Väčšina plachiet, lán a zvyšku takeláže sa ocitla pod vodou.“
Tak popisuje začiatok udalostí kapitán Martin z lode Dufour 310 L z roku 2018, ktorá na ostrov Žirje vyplávala z Primoštenu tento rok, 30. 4. 2025. Našťastie v tu chvíľu nedošlo k žiadnemu zraneniu.
Väčšina plachiet, lán a zvyšku takeláže sa ocitla pod vodou
“Vietor nás odnášal okolo pobrežia, našťastie v prijateľnej bezpečnej vzdialenosti od pobrežia. Motor sme si netrúfli hneď použiť, báli sme sa, že by sa niečo namotalo,” pokračuje Martin.
„Moje pocity po páde sťažňa? Na žiadne nebol čas, okamžite som začal konať. Jedného člena posádky som postavil ku kormidlu, druhý komunikoval s charterovkou, ja som kontroloval trup, tesnosť a to, ako presne pod loďou vedú zvyšky ln.“
Pomohol im rybársky čln, ktorý sa plavil neďaleko, ponúkol svoju pomoc a loď bezpečne odtiahol do zátoky Tratinska na ostrov Žirje. Tam ich priviazal k bójke a odplával.
Hneď za nimi vyrazili zamestnanci charterovej spoločnosti. Po príjazde začali pracovať na lodi, aby sťažeň, plachty, laná a zvyšky takeláže mohli vytiahnuť z vody. To sa nakoniec podarilo a všetko bolo naložené na palube lode.
A prečo sťažeň spadol?
„Sťažeň bol zlomený pri sálingu a hlavná plachta natrhnutá od relingu. Pri skúmaní príčiny som zistil, že sa odtrhla skrutka pri bočnom vante a to viedlo k tomu, že sa sťažeň zrútil do vody.“
Zrútenie sťažňa je náročné vyriešiť vďaka obrovskému množstvu takeláže
Charterová spoločnosť bohužiaľ odmietla priznať zlý technický stav lode, a strhla skipperovi celú kauciu 1 500 €. Vďaka poisteniu kaucie od Boatsafe našťastie získali tieto peniaze po odpočítaní spoluúčasti rýchlo späť.
„Na budúcej plavbe si určite skontrolujem lepšie takeláž a hlavne oceľové laná, požiadam aj o odkrytie plastov vnútri lode, aby som si mohol skontrolovať stav prichytenia vantov. Uvidím, či bude charterová spoločnosť ochotná môjmu požiadavku vyhovieť,“ odnáša si Martin poučenie na ďalšiu plavbu.
Vytrhnutá skrutka pri bočnom vante
Posádka mala šťastie, že problém nastal za relatívne pokojného počasia a v blízkosti pevniny. Dramatickejšie chvíle prežívali ďalší traja jachtári, ktorých príbehy prinášame.
Sicílie 2018: Keď výťah geny zlyhá
Skúsený jachtár Jirka Pacák zažil pád sťažňa vo veľkých vlnách pri Sicílii. Bolo to pri plavbe na motor a po návrate nám ho popisoval takto:
„Zrazu sa ozvala obrovská rana. Vyletel som na palubu a uvoľnený vant visel ako šnúra na bielizeň. V tom sa ozvala ďalšia už trochu slabšia rana a na palubu začal padať sťažeň. Zviezol sa po sprayhoode do zadného koša a veľkou časťou sa ponoril do vody.”
Našťastie nikto z posádky nebol zranený. Jirka zachoval chladnú hlavu:
„V prvej chvíli mi napadlo sťažeň odrezať, ale potom som sa rozhodol inak. Pomocou kotvového vrátku sme ho ťahali hore. Pätu sťažňa sme k nemu priviazali pomocou viazacích lán a rôznych zvyškov. Sťažeň sa však sálingom zasekol o zábradlie, museli sme ho ručne vyslobodiť. Potom sme ho priviazali k boku lode a pomocou vinšní sme ho ešte pritiahli. Väčšou časťou sa nám ho nakoniec podarilo dostať do lode.
Odmontovali sme rahno a uložili ho na ľavobok, to isté s kikingom. Odrezali sme aj pohyblivú takeláž, všetky oceľové laná sme stiahli, aby boli napnuté a mimo osu lode, aby sa za žiadnych okolností nemohli dostať k propeleru.”
Jirka zdôrazňuje i ďalšie problémy, ktoré s tým súviseli a ktoré si nie každý musí uvedomiť:
“Vďaka spadnutému sťažňu, na ktorom je anténa VHF, sme samozrejme prišli o možnosť použiť vysielačku. Keby sme mali raneného, bol by problém zavolať pomoc. Nemali sme ani GSM signál.”
A prečo sťažeň spadol?
Problém spôsobil prasknutý predný steh vedený rolfokom, mohlo ísť o únavu materiálu alebo chybu v inštalácii, kedy lano už bolo “načaté”. Sťažeň nebol zlomený, ale uvoľnil sa pri päte a celý sa zosunul. Najskôr ho ešte chvíľu držalo lano výťahu geny.
Loď s improvizovane priviazaným sťažňom sa im podarilo doviezť do bezpečia, ale museli vo vlnách prejsť takmer 45 NM.
Ako spoznať podobný problém ešte pred plavbou?
Zrútený sťažeň je naozaj veľká komplikácia, ktorá môže skončiť aj vážnejšími následkami. Existuje niekoľko varovných signálov, svoje skúsenosti popisuje skúsený Jirka Zindulka:
“Pád sťažňa je často dôsledkom dlhodobého opotrebenia, ktoré na prvý pohľad nemusí byť vidieť. Najčastejšou príčinou je nesprávne vedený výťah geny. Ten miesto cez prievlak na sťažni vedie rovno do kladky v hlave sťažňa. Tým sa preťažuje horné ložisko, ktoré sa zadrháva, gena sa pri rolovaní seká…
A keďže sa neotáča ložisko, dochádza k natáčaniu oceľového stehu v jeho hornom zálise. Oceľový steh sa začne krútiť a časom môže prasknúť. Sťažeň potom padá bez varovania, niekedy aj keď nie sú vytiahnuté plachty (pri plavbe na motor spadne sťažeň dozadu, pod plachtami vplyvom ťahu v plachtách obvykle sťažeň spadne na stranu).”
Zrútený sťažeň a jeho fixácia pri plavbe na Sicílii (zdroj: Jirí Pacák)
Egejské more 2020: Drobná porucha, obrovská škoda
Skúsený jachtár a inštruktor Tomáš Kůdela mal na svojej lodi Delphia 40 “Ocean Journey” iný zážitok. Sťažeň mu spadol počas náročnej plavby vo vlnách v Egejskom mori. Na svojom blogu popísal celú udalosť takto:
„Gena!“, zakričal Honza od kormidla. Než som si stihol uvedomiť, čo sa vlastne deje, ozvalo sa prasknutie pripomínajúce lámanie dreva. Behom sekundy sa 17 metrov vysoký sťažeň spoločne s plachtami vyvrátil dozadu, priamo na mňa."
"Myseľ to nechcela prijať. Všade praskali laná, deformovali sa kovové časti, trieštilo sa sklo. Za jeden z vantov, zachytených za zdemolovanou konštrukciou solárnych panelov, visel nad morom cez chýbajúce zábradlie sťažeň. Vlny ho s plachtami sťahovali čím ďalej hlbšie, až sa ocitol pod hladinou. Všetko vŕzgalo a škrípalo… “
Tomáš sa dlho snažil o sťažeň a plachty bojovať, ale po 40 minútach mu začalo dochádzať, že svojimi pokusmi môže narobiť viac škody a poškodiť trup. Rozhodol sa teda uvoľniť sťažeň a "odovzdať ho morským hlbinám".
"Volám na kanále 16 Pan-pan, ktorý označuje naliehavý problém, nejde o záchranu životov. Ozýva sa mi pobrežná stráž, ale skoro im nerozumiem. Až potom mi dôjde, že na sťažni bola anténa. Beriem do ruky ručnú rádiostanicu."
Tomáš Kůdela má dokonca okamžik pádu sťažňa natočený na videu:
Porucha? Na prvý pohľad neviditeľná.
Únavou materiálu sa roztrhol úchyt predného stehu. Mikrotrhliny nešlo zistiť ani pri kontrole. Predchádzajúci deň Tomáš Kůdela uchytenie ešte kontroloval a všetko vyzeralo v poriadku.
Kedy volať MAYDAY a kedy PAN PAN? Pozrite sa na vysvetlenie a videá, ako vyzerá núdzové volanie vysielačkou v praxi
Celý príbeh nájdete na www.tomaskudela.cz. Pretože sa jedná o majiteľskú loď, priniesol tiež mnoho komplikácií a zdĺhavé riešenie s políciou.
Pri páde sťažňa prídete o možnosť komunikácie, ručná VHF je obrovskou výhodou
Vathi 2022: Keď zlyhajú skrutky
Skúsený skipper Pavel Janeček taktiež prišiel o sťažeň na majiteľskej lodi Atlantik 49. Stalo sa to pri ostrove Ithaka a takto nám situáciu popisoval:
„Loď sa plavila v miernom náklone 5 až 10 stupňov na pokojnej hladine. Zrazu rana. Myslel som si, že praskla plachta. Ale to nám vrchol sťažňa spadol na ľavú stranu. Zlomil sa pri sálingu a visel len na niekoľkých lanách. Pravý stredný vant bol vytrhnutý z paluby. Lišta rolfoku bola dvakrát zlomená. Lišta na rolovanie hlavnej plachty bola zlomená a hlavná plachta roztrhnutá.“
Sťažeň sa zlomil pri sálingu, visel len na niekoľkých lanách (zdroj: archív Pavla Janečka)
Pavel uvažoval najprv o odrezaní sťažňa a jeho odhodení do vody, ale posádka nebola zranená a vrchol sťažňa dopadol do vody asi v 2/3 dĺžky lode. Loď stála bočne na vlny a začala sa hojdať, rozhodol sa preto pomaly sa doplaviť so sťažňom vo vode do asi 1/2 míle vzdialenej zátoky Vathi a tam to celé doriešiť:
„Na prvý pohľad bola situácia dosť zlá. Zakázal som pohyb pod sťažňom, upevnili sme ho k vinšni. Stiahol som lanom pod vodou všetky vanty a plachtu ku sťažňu, aby sa nedostali do skrutky, pripevnili sme všetko, čo sa dalo, na palube, a takmer na voľnobeh sa sunuli k zátoke.”
"Zakotvil som blízko brehu v malej hĺbke, keby nám niečo spadlo do vody. Opatrne sme dotiahli vrchol sťažňa asi meter pod hladinu. Potom sme striedavým potápaním sa odmontovali genu a lištu rolfoku, aby bolo možné vytiahnuť sťažeň na palubu. Veľký problém bol v mieste zlomu."
"Laná, na ktorých sťažeň visel, sa zahryzli do hrán spodku sťažňa a nešli povoliť. Pokus o vyšplhanie sa po sťažni bol neúspešný. Nakoniec mi napadlo použiť spinakrový peň ako šikmú vzperu z provy, a po nej vyliezť k bodu zlomu. Tu sme striedavo povoľovali laná držiace sťažeň a tak sme ho postupne dostali na palubu."
A prečo sťažeň spadol?
Pri zaisťovaní sťažňa Pavel pátral po príčine nehody. Začiatok problému bol jasný, pravý stredný vant sa vytrhol z uchytenia v palube. Našli 2 skrutky, ktoré vant držali. Zatiaľ čo jeden bol čerstvo zlomený, na druhom bol zlom už starší. Minimálne táto skrutka bola zlomená už skôr. Charterová spoločnosť uznala svoje pochybenie a kauciu im vrátila.
Zvyšok sťažňa bol v päte naklonený dopredu (zdroj: archív Pavla Janečka)
Čo radí Pavel Janeček, aby sa problému predišlo?
Zo skúseností viem, že pri príprave na sezónu sa kontroluje napnutie vantov, ale už nie toľko skrutky držiace vanty. Po rokoch prevádzky sa menia plachty. V silnom vetre je to väčšinou plachta, čo ako prvé povolí, v tomto prípade však plachta nebola tým najslabším článkom. Skipperom na starších lodiach by som radil brať ohľad na celkový stav takeláže a refovať radšej skôr. Nemuseli by mať také šťastie v nešťastí ako my.
Keď spadne sťažeň: Čo robiť krok za krokom
Pád sťažňa je krízová situácia, ale pokiaľ zachováte pokoj a postupujete systematicky, máte šancu zvládnuť ju bez vážnych následkov.
1. Zachovajte pokoj a prevezmite kontrolu
Rýchlosť je dôležitá, ale každý unáhlený krok môže situáciu zhoršiť. Urobte si prehľad o stave lodi a posádky, rozdeľte úlohy. Skontrolujte, či je niekto zranený.
2. Zamedzte ďalším škodám a stiahnite uvoľnené časti
Čo najrýchlejšie stiahnite všetky laná, plachty a časti sťažňa mimo trup a mimo dosah skrutky, aby ste predišli namotaniu alebo poškodeniu trupu. Pokiaľ nemôžete bezpečne všetko stiahnuť na palubu, zvážte odhodenie sťažňa (aj takeláže) do vody. Pred plavbou si skontrolujte tiež náradie (kliešte na vanty atd.). Vinšne alebo kotvový vrátok majú veľkú silu v ťahu. Využite ich!
3. S motorom opatrne, ideálne len na spiatočku
Pri podobnej nehode vyraďte a nepúšťajte motor bez dôkladnej kontroly. Akékoľvek zhoršenie situácie bez funkčného motoru môže potom byť fatálne. Pokiaľ je nutné použiť motor, radšej cúvajte. Korma býva „čistejšia“.
4. Urobte kontrolu podpalubia
Uistite sa, že trup a kýl nie sú poškodené, že nedochádza k zatekaniu. Overte si stabilitu lode a ovládanie (priviazaný sťažeň môže loď ťahať do strany).
5. Obnovte komunikáciu
Zrútením sťažňa obvykle stratíte aj VHF anténu, preto majte vždy na palube plne nabitú ručnú vysielačku.
6. Kontaktujte charterovku alebo požiadajte o pomoc coast guard
Informujte charterovú spoločnosť, prípadne vysielajte MAYDAY či Pan Pan, pokiaľ ide o ohrozenie života alebo nie je možné doplaviť sa bezpečne do prístavu.
Pokiaľ je loď stabilná a plavby schopná, zamierte po dohode s charterovkou do najbližšieho prístavu. Kontaktujte ho dopredu, uvoľnia vám miesto a môže vám asistovať.
7. Dokumentujte situáciu
Fotografujte a zapisujte všetko, čo sa stalo – priebeh nehody, podmienky, podniknuté kroky. Uľahčí to vyšetrenie príčiny, komunikáciu s charterovkou i poisťovňou.
Pád sťažňa je jednou z najvážnejších havárií, ale s chladnou hlavou sa dá zabrániť najhoršiemu
A čo ďalej?
Pokiaľ sa plavíte často a v náročnejších podmienkach, oplatí sa zadovážiť si vlastnú výbavu (ručnú VHF, náradie, náhradné laná).
Absolvovať kurz prvej pomoci (pri úraze sa pomoci nemusíte dovolať a býva ďaleko).
Všetko, o čom viete, že je nutné na lodi urobiť, či už pred plavbou alebo počas nej, urobte to. Napadne vám problém, ktorému môžete predísť? Tak mu predíďte. Až sa stane niečo nečakané, budete môcť naplno riešiť nový problém namiesto riešenia toho starého.
Trénovať, vzdelávať sa, skúšať a vymýšľať rôzne riešenia a preberať krízové situácie.
Majte plán B: Pred každou plavbou zvážte alternatívne scenáre: kam sa doplaviť bez plachiet, ako sa dovolať pomoci, čo robiť, keď prídete o napájanie alebo navigáciu.
Poistiť si kauciu. Zníži mieru stresu a kryje väčšinu škôd na mori. Pri podobných nehodách sa väčšinou aktivuje aj poistenie zodpovednosti skippera, oprava bude náročná a dlhá a charterová spoločnosť vám nad rámec kaucie môže naúčtovať ušlý nájom. A funguje napríklad aj pri ujme (zranení) posádky alebo hrubej nedbanlivosti.
Všetky štyri príbehy našťastie dobre dopadli a posádky aj skipperi si odnášajú veľa nových skúseností. A čo nám tieto príbehy ukázali?
Pred každou plavbou zvážte alternatívne scenáre a buďte pripravení na krízové situácie (zdroj: archív Pavla Janečka)
Že pád sťažňa býva kombináciou technickej poruchy, dlhodobého opotrebenia a často podcenenej údržby a nie je možné vždy všetko úplne predvídať. A že kľúčom je nepodceniť detailnú kontrolu takeláže, mať správne vybavenie a byť stále pripravený na krízový scenár. Na mori totiž často platí, že šťastie praje pripraveným.
Ďakujeme za zdieľanie a prajeme všetkým mnoho šťastných a bezpečných míľ bez podobných nehôd. A my vám radi na plavbách budeme kryť chrbát.
Ako zlepšovať jachtárske zručnosti a predchádzať nehodám?
Pustite si niektorú jachtársku prednášku, v archíve jachtárskej akadémie ich už máme viac než 35 a ďalšie prednášky zadarmo pre vás pripravujeme v živom vysielaní.
Prečítať si môžete aj ďalšie články o jachtingu a bezpečnej plavbe na našom jachtárskom blogu!