Divoké more, štvormetrové vlny, hmla, búrky a víchrice. Na to všetko sme pri našej prvej plavbe Kattegatem boli pripravení – naša 24 stôp dlhá jachta (typ Spækhugger) Gaia má 50 rokov. Nepredpokladali sme však, že sa stane toľko nečakaných vecí.
Kattegat (doslova mačacia diera) je jedna z dánskych úžin s rozlohou 25000 km² ohraničená dánskym Jutským polostrovom na západe, ostrovmi v dánskych úžinách a v Baltskom mori na juhu a švédskymi provinciami na východe. Kattegat má pomerne plytké more a kvôli mnohým piesčitým či kamenistým útesom a zákerným prúdom, ktoré sa často menia, môže byť plavba v ňom veľmi náročná a nebezpečná.
Po priplávaní do Aalborgu, prvého cieľa našej mesačnej cesty, sme na náš nekonečný zoznam úloh na lodi pridali tri pomerne zásadné položky: opraviť motor, navigačné svetlá a vymeniť záchod. Záchod je teda našťastie len vedierko.
Vydávame sa na našu najťažšiu plavbu
Bol to typický letný deň v Dánsku: zamračené, neobyčajne chladno a neustála hrozba dažďa. Ničivá vlna horúcich dní, ktorá zúrila vo zvyšku Európy, pôsobila ako niečo veľmi vzdialené. Na jednu stranu trochu s obavami, no súčasne aj celí vzrušení sme pozorovali obzor, kde predpoveď vetra s rýchlosťou 25 uzlov potvrdzovala krajina s bielymi kvapkami pred nami.
Náš program nám nedával možnosť počkať na priaznivejšie počasie. A tak sme oblečení od hlavy až k päte vo výstroji do mokrého počasia opustili pohodlie prístavu a vydali sa na našu doposiaľ najťažšiu a najnáročnejšiu plavbu.
Mapa našej plavby po súostroví Göteborg na plachetnici Gaia
Mokrá jazda
Plavba Helsingør-Grenå-Aalborg sa skladala z dvoch dní intenzívneho stúpania, ktoré bolo prerušené jednou nocou v maríne Grenå. Gaia, zdanlivo ľahostajná k neustálemu narážaniu vĺn do trupu, zvládla za dva dni 135 míľ, pričom jej pravý bok sa po celú dobu plavby sotva vynoril. Hoci je Spækhugger veľmi plavby schopná, v oblasti pohodlia príliš nevyniká.
Kombinácia nízkeho profilu a chýbajúceho sprayhoodu proti striekajúcej vode spôsobuje, že sa po palube valia celé vedrá morskej vody, ktorá opakovane premáča kokpit a všetkých, ktorí sa v ňom nachádzajú.
Gaia je 24 stôp dlhý Spækhugger. Navrhol a postavil ho Peter Bruun, pričom prvý trup bol postavený v roku 1968
Keď sme sa plavili južne od Hesselø, malého neobývaného ostrova 15 míľ severne od Sjællandu, náhle nás zasiahla hustá stena mrakov. Nebesá sa otvorili a vietor začal dunieť, frakčná takeláž zmätene drnčala. Zmena vetra nás donútila zmeniť kurz, náš predchádzajúci smer bol totiž nedosiahnuteľný. Viditeľnosť klesla na 10 metrov a búrka premenila plytčinu neďalekej pevniny na neviditeľnú hrozbu.
Po príjazde do Grenå nebola kajuta o veľmi suchšia než paluba. Na mori sme si všimli malé netesnosti okolo jednej z palubných skrutiek, to však nevysvetľovalo záplavu vody, ktorá sa vyvalila z jednej zo skriniek. Po ochutnaní vody sme pochopili, že päťdesiatlitrová nádrž na vodu sa viac-menej vyprázdnila.
Pre odomknutie celého článku je nutné byť členom Boatsafe Skippers Clubu.
Viac informáciíUž ste členom? Prihláste sa tu a čítajte ďalej.